Történelem a Mitsubishi előtt

                         Bemutatva a Mitsui házon keresztül
Miért pont a Mitsuin keresztül?
Mert a Mitsui sokat keresztezte a Mitsubishi útját. Harcok és együttműködések jellemezték közös történelmüket.

Az ősi, eredeti Mitsui címer.

A mai Mitsui cég logó.

A címerek nagy jelentőséggel bírtak a régi japánban.
Fontosságukat máig megőrizték főkép cég logókká lényegülve.

Mitsui története

Ha van világraszóló vagyon és hatalom, amelynek születésével kapcsolatban új, az európai ember számára ködös és ismeretlen fogalmakkal, sőt a múlt távolába vesző legendákkal kell megismerkedni, akkor ez a japán gazdaság egyik óriásának, a Mitsui háznak a története. Aligha túlzás arról beszélni, hogy itt magának a távol-keleti szigetországnak ősi történetéről van szó, amelynek hatása ma, a számítógépek világában is át meg átjárja a Mitsui szervezetét.

A kezdet

A történetet jóformán el sem lehet kezdeni a japán őstörténet néhány vonásának felidézése nélkül. Ez, mint minden más népnél, legendák, és mítoszok homályába vész. A Mitsui ház története szempontjából a legfontosabb annak megemlítése, hogy már a VI. században (tehát majd négyszáz évvel a magyar honfoglalás előtt) különböző nagy törzsi családok kényszerítenék rá akaratukat a császári házra. Az első ilyen feltörő család a Soga dinasztia volt.

A történelem viharai során egymást követő hatalmas családok vezetőinek egyike 1192-ben felvette a "sogun" nevet. Ez egyszerűen parancsnokot jelent. Valódi értelme azonban "katonai diktátor". Japán történelmében döntő szerepe volt, hiszen ez az intézmény csaknem hétszáz esztendeig állott fenn. E hét évszázad alatt a feudális Japánban a császári ház névleges hatalma mellett mindig a sogun és szervezete, az egy családhoz kapcsolódó "sogunátus" jelentette az igazi hatalmat.

A sogunok, illetve családjuk, állandó harcot folytattak más nagy hűbéri családokkal, akiknek persze megvolt a maguk klikkje. Ez a viszonylag gyengébb földesúri családokból állott. E főurakat dajmióknak nevezték. Mindegyiknek volt kicsiny, feudális hadserege. Ennek tagjai voltak a szamurájok, akiknek egyetlen feladata a földesúr katonai szolgálata volt, s ez a szamuráj családokban apáról fiúra szállt. A földesúr rendszerint kisebb birtokot adományozott, az őt szolgáló szamurájoknak. Persze ezt a birtokot is a jobbágyok művelték meg.

A Mitsui ház legendája szerint a dinasztia őse ilyen szamuráj volt, aki majdnem ezer esztendővel ezelőtt az akkori sogun szolgálatában állott. A Mitsui család hivatalos története azt is elmondja, hogy a XII. században a család az ősi japán főváros, Kyoto közelében nagyhatalommal rendelkező Sasaki családot szolgálta szamurájként. Később ennek a főúri családnak néhány sarja Mitsui lányt vett feleségül. Japán leghatalmasabb nagytőkés dinasztiájának címere ma is azonos a Sasaki család címerével.

A terjeszkedés

Japánban körülbelül a XVI. század táján emelkedtek ki a céhbeli kézművesek, halászok, kereskedők tömegéből az első nagyobb pénzváltók, rizskereskedők, hajótulajdonosok. Ekkoriban jelennek meg az első manufaktúrák, a kézi munkát tömegesen megszervező üzemek. A XVI. század vége felé a Mitsui család már nem használt szamuráj kardot. Előbb, mint rizsbor árusok, később, mint egy szövöde tulajdonosai tűnnek fel a színen. 1673-ban az egyik Mitsui fivér megalakította az ország egyik első pénzváltó és uzsorás cégét, majd a selyemkereskedelemre vetette magát. Az 1700-as évek elején már a Mitsuik Japán egyik leggazdagabb kereskedőcsaládjának számítottak.

Az első reklám Japánban

Különös élmény fogadja a tranzisztorok és számítógépek világából, a tokiói Mitsui Múzeumba lépő látogatót. Megtudhatja, hogy a Mitsui család volt az első, amely Japánban reklámot és hirdetést használt. (Olajos papírból készült esernyőket osztogattak, amelyekre ráfestették a Mitsui nevet. Megfizették a színházigazgatókat, hogy a népszerű darabok előadásán a klasszikus szövegek, deklamálásakor a színészek ejtsék ki a Mitsui szót.) Ez a család volt az első, amely a csekk ősét használta Japánban. Itt alkalmaztak először kettős könyvelést. A Mitsui család határozta el, hogy egy alkalmazottat (ha nem követ él bűnt, és tisztességesen dolgozik) sohasem lehet elbocsátani. A munkáltató és a munkás "családi köntösbe" burkolt kapcsolatát, amelynek mindmáig oly döntő szerepe van a japán gazdasági életben, a Mitsui ház alapozta meg.

A "családi alkotmány"

A XVIII. század elején már a Mitsui családé volt Japán legnagyobb bankja és kereskedőháza. A családfő "a császár bankárja" címet viselte.

Ebben az időben dolgozták ki a Mitsui ház máig érvényes, "családi alkotmányát". Ez szorosan összefügg azzal a szereppel, amelyet a család játszott a külvilágtól teljes kétszáz évig (1640-től a XIX. század közepéig) szinte légmentesen elzárt Japán történetében. 1640-ben Japán összes kikötőit lezárták. Megtiltották olyan hajók építését, amelyek hosszabb tengeri útra alkalmasak. Rendeletet adtak ki, amely szerint egyetlen japán sem hagyhatja el az országot. Ha mégis megtenné és visszatér, halálbüntetés vár rá. Halálos ítélet fenyegette azokat a külföldieket is, akik japán területre léptek…

Ebben a különös és fülledt légkörű országban dolgozta ki a Mitsui család a maga "alkotmányát". Ez tizenegy "parancsolatból" állt. A parancsolatok első csoportja azt a gondolatot fogalmazza meg, hogy "az egyén semmi, a család minden", s hogy a családnak feltétlen hatalommal rendelkező családfőt kell választania, aki a dinasztia nevében cselekszik. Ez a hatalom mindig csak a legidősebb fiúra szállhat, aki a családi vagyon őre és kezelője. A parancsolatok másik csoportja a családfő feladatait és kötelességeit tárgyalja. Végül a tizenegyedik a következőképpen szól: "Az a különleges szerencse ért téged, hogy az istenek országában születtél. Tiszteld isteneidet és a császárt, aki az ő megtestesítjük e földön." Már ebből érzékelni lehet valamit abból a különleges légkörből, amely a nagy japán tőkés családok korai történetét és mai hatalmának formáit megkülönbözteti mindattól, amit az európai és amerikai kapitalizmus történetéből ismerünk.

Talán még érzékelhetőbb ez a különbség, ha ideiktatjuk azt az esküt, amelyet minden Mitsui fiúnak le kell tennie, amikor belép a cégbe, immár csaknem háromszáz esztendeje. "Őseink nagyra becsült szellemeinek jelenlétében esküszöm, hogy erősítem a házunkhoz tartozó családokat, és kiterjesztem az elődeink által létrehozott vállalkozásokat. Követni fogom házunk alkotmányát, és nem kísérlem meg annak megváltoztatását. Erre ünnepélyesen megesküszöm, és ezt őseink tiszteletreméltó szellemeinek jelenlétében aláírásommal is megerősítem."

Nehéz elképzelni az ilyen üzleti "avatást" egy Rothschild, Krupp, Rockefeller vagy Ford családjában...

Nyitás külföld irányába

A Mitsui ház a világtól elzárt Japán melegházi levegőjében nőtt nagyra, de egyike volt azoknak a nagy pénzügyi és kereskedelmi érdekeltségeknek, amelyek megérezték, hogy az elzártság korszakának véget kell vetni. Amikor Pérry tengernagy vezetésével az amerikai hajók megjelentek az elzárt japán kikötők előtt, és bezúzták a "melegház" ablakát, a Mitsui ház volt az első, amely felvette a kapcsolatot az idegenekkel. A törzs akkori vezetője elküldött egy festőt Perry hajójára, hogy arcképet készítsen a tengernagyról, amikor a sogunátus zárt rendszere megbukott, és megkezdődött a felemás polgári reformok korszaka, először a Mitsui családok férfitagjai rajzottak át az óceánon, hogy tanulmányozzák az amerikai kereskedelmi és bankvilágot.

Az első két nagy lehetőséget a Korea elleni hódító hadjárat és a cári Oroszországgal vívott háború jelentette a Mitsui számára. A háború előtt a Mitsuival szorosan együttműködő állami vezetők nagyszabású központi beruházásokkal kezdték el Japánban az iparosítást. Amikor azután az adófizetők fillérjeit kockáztató államhatalom eljátszotta a maga szerepét, belépett a Mitsui és a többi hozzá hasonló, vele egy időben felemelkedő nagy japán tőkés család. Olcsón megvásárolták a kormánytól a közpénzeken kifejlesztett vállalatokat, a bányáktól a szövőgyárakig.

Ez adta meg a "kezdősebességet" a Mitsuinak és a többi trösztnek. Erre különösen azért érdemes felfigyelni, mert ugyanez a folyamat, persze sokkal fejlettebb formában, megismétlődött a második világháború után.

Ennek a fejlődésnek köszönhette a Mitsui ház, hogy a századforduló után hét esztendővel, az orosz japán háború "zsákmányának" bezsebelése után már az ország legnagyobb hadianyag gyárosa is volt, és a családfőt bárói rangra emelték, majd kitüntették, a Felkelő Nap-renddel. Sőt a Mitsui ház kereskedelmi flottája (ami akkoriban 39 hajóból állott) tevékenyén részt vett a háborús hadiszállítások lebonyolításában. Ez a terjeszkedési folyamat töretlenül tartott tovább egészen a második világháborúig. A japán társadalom szerkezete következtében azonban a "nagy név", az egyéniség eltűnik, alámerül, és a család, a szüntelenül megújuló dinasztia áll az előtérben: "a Mitsui".

A monopólium

A második világháború küszöbére a Mitsui terjeszkedése szinte páratlan monopolhelyzetet teremtett. A család 112 nagy japán tőkéstársaságot tartott a kezében. A japángazdasági életnek 18 olyan ágazata volt (a vastermeléstől az élelmiszeriparig), amelyben ez a család a termelés több mint felét tartotta kézben. (Különösen a vegyipar, ahol a Mitsui gyakorlatilag a teljes japán termelést ellenőrizte.)

A Mitsui az évek során más monopoltőkés vállalkozásokat is a maga érdekkörébe vont, s ezek a család befolyását növelték.

Az említett érdekeltségeket is "nagycsaládok" irányították, amelyek szövetkeztek a Mitsui tőkével. Ezt a hallatlan széles körű szövetséget a japán gazdaságtörténet "Nagy Mitsui" néven ismerte.

Akárcsak az amerikai vagy európai tőkéseknek, a Mitsui háznak is meg kellett küzdenie a rivális nagytőkés családókkal a piac felosztásáért. A Mitsui dinasztiának történelmileg legnevezetesebb vetélytársa volt és maradt a Mitsubishi-konszern, amely az Ivaszaki bárói család tulajdonában volt. 1870-től egészen a második világháborúig a japán belpolitika, sőt katonapolitika is (persze némi egyszerűsítéssel) a Mitsui és a Mitsubishi közötti hatalmi harc és e harcban kötött megegyezések tükörképe volt.

A Mitsui ház például óriási befolyással rendelkezett a hadseregben és a légierőben, míg a Mitsubishi a tengerészetre vetette magát. Ezek az érdekek nagy szerepet játszottak a későbbi japán katonai stratégia kialakításában.

Politika

Talán még világosabb a kép, ha megvizsgáljuk az 1870-es évek végén kialakuló japán parlamenti rendszer két legfontosabb pártját. Túlzás nélkül elmondhatjuk: a Japánban kialakuló két nagy párt közvetlenül a Mitsui és a Mitsubishi politikai érdekképviseletének volt tekinthető. A Mitsui hozta létre a konzervatív pártot. (Japán nevén: Szeijukai.) A Mitsubishi pedig a reformpártot vagy későbbi nevén demokrata pártot. (Japán elnevezése: Minszeito.)

A japán történelem viharai során ezek a pártok különböző néven jelentkeztek. Jellemző azonban, hogy amikor a második világháborús vereség után újra létrehozták a parlamenti rendszert, ugyanez a két párt kelt életre. A Szeijukai "liberális párt" néven alakult újjá, a Minszeito pedig megtartottá a "demokrata párt" nevet. 1948-ban ez a két párt egyesült, és mindmáig a "demokrata-liberális párt" kormányozza Japánt, az a két párt, amelyet hét évtizeddel ezelőtt a Mitsui család és vetélytársa, a Mitsubishi-konszern hozott létre.

A vereség után

Amikor a második világháborúban a japán állam összeomlott, úgy látszott, hogy összeomlott vele együtt a Mitsui ház hatalma is. Az amerikai megszállók, közvetlenül, a háború után elrendelték a nagy japán monopolista vagyonok felosztását. Ez azonban csak látszatintézkedés volt, a nagybankok hatalmát ugyanis érintetlenül hagyták. Márpedig a Mitsui dinasztia esetében (és a rivális nagytőkés családoknál is) éppen a bankok fogták össze a szerteágazó érdekeltségeket. Amikor az amerikaiak a hidegháború elején módosították politikájukat, és elhatározták a nagy japán tőkés családok gazdasági hatalmának visszaállítását, csak egy tetszhalottat kellett felébreszteniük.

A régi, elképesztő családi hatalom, az érintetlen családi bankok (ebben az esetben a Mitsui Bank és a Dai-Ichi Bank) segítségével szinte hónapokon belül a régi formában szerveződött újjá. Az 1950-es évek második felében ez a két bank már a világ ötven legnagyobb bankja közé tartozott, magában Japánban pedig a Mitsui család volt az egyetlen, amely az ország hét "óriásbankja" közül kettőt tartott a kezében.

Ami a termelést illeti, a különböző szakértők között még mindig vita folyik arról, hogy a Mitsuinak vagy a Mitsubishinak van-e nagyobb részesedése. A két óriásmonopólium közel egyenlő erővel rendelkezik, és ketten a világ második ipari tőkéshatalmává emelkedtek Japán gazdaságának körülbelül 30 százalékát ellenőrzik. Ezen belül persze vannak eltérések, kialakultak hatalmi gócpontok. Így például a japán hajógyártás majdnem 70 százaléka Ivaszaki báró utódainak, a Mitsubishi-trösztnek a kezében van. Ezzel szemben a Mitsui család úgynevezett "kereskedőháza" Japán legnagyobb export-import cége, így a Mitsui család kezén megy keresztül a teljes japán kivitel lebonyolításának több mint fele.…

Hirdetések

Nem dicsekvés, hanem a valóság tükörképe, amit a Mitsui ezekben a napokban önmagáról mond. Az egyik Távol-Keleten megjelenő, amerikai érdekeltségű gazdasági lapban a Mitsui Bank a következő hirdetést adta fel: "Ha meg akarja találni útját a japán üzleti világban, keresse meg a Mitsui Bankhoz vezető utat. 143 hazai fiók, több mint 1700 külföldi bankkal rendszeres kapcsolat. Leányvállalatok, New York, London, Bangkok, Bombay, Szingapúr.

A Mitsui ház egy másik hirdetése, amely a külföldi turistákat veszi célba, talán még világosabb képet ad arról, hogy mennyire áthatja a gazdasági életet e nagy hírű dinasztia hatalma: "Jöhet Japánba óceánjáróval, amelyet Mitsui gyártott, saját bányáiból származó vasból, amelyet acélgyárai nemesítettek. Megérkezik egy kikötőbe, amelynek berendezéseit Mitsui szállította. Felszállhat Mitsui gyártmányú villamosra, s elutazhat rajta a Mitsui szállodák egyikébe. Este, ha lepihen, a Mitsui ház kiadóvállalatai által publikált könyveket olvashat Mitsui gyártmányú villanykörte fényénél. Reggel, ha felébred, Mitsui ültetvényeiről való teát ihat, amelyet cukorgyáraink termékével édesít. Utána ellátogathat a Mitsui egyik áruházába, ahol mindent megtalál a drágakövektől a háztartási cikkekig."

Az évtizedek során könyvek és tanulmányok százai foglalkoztak már a Mitsui ház történetével s azzal a szereppel, amelyet ez a dinasztia a japán történelem évszázadai során játszott.

Az igazság feltárását megnehezítette, hogy a Mitsui szamurájok utódai megtartották a "családi alkotmány" parancsait, és nem vállaltak olyan látványos szerepet az ország életének nyílt színpadán, mint Nyugaton a Rockefellerek, a Kruppok vagy a Rothschildok. A kétszáz esztendős teljes elzártság és a régi hagyományok máig élő hatása nem teszi lehetővé, hogy olyan világosan fel lehessen tárni a Mitsui és a japán politika közötti személyi kapcsolatokat, mint például az ITT és az amerikai kormány esetében. Csak néhány esetben lehet személyekig menően rátapintani ezekre a kapcsolatokra.

Így például közvetlen Mitsui ügynök volt Matsuoka japán külügyminiszter, a távol-keleti rablóháborúk egyik szervezője, Konoye herceg, miniszterelnök, aki az 1940-es évek legelején megvalósította Japán áttérését a nyílt fasizmusra, s akinek kormánya csaknem teljes egészében Mitsui emberekből állott. Vagy éppen, egyértelműen Mitsúi ügynök volt Suzuki tengernagy, aki 1945 áprilisában azért vette át a kormány vezetését, hogy kapcsolatain keresztül az összeomló Japán könnyebben megtalálja az utat az amerikai trösztök irányába.

Így hát a Mitsui család történetében több a legenda, a köd és a homály, mint a nagy európai és amerikai "rablóbárók" családjainál. A helyzetet azonban híven jellemzi James S. Allen amerikai kutató, amikor, azt írja: "Amerikában óriási a Morgan, Rockefeller, Du Pont és Mellon házak hatalma, de olyan általános ellenőrzésre nincs lehetőségük, mint Japánban a Mitsuihoz hasonló trösztöknek."


Yataro Iwasaki Kómei császár (személyes nevén Oszahito) "uralkodása" idejében született.
Kómei hatalma csak jelképes volt.
Regnálása ideje 1831 július 22-től 1867. január 30-ig haláláig volt.



A kép 1872-ben készült Meidzsi császárról. (Személyes nevén: Mucuhito)
1867 február 3-tól 1912 július 30-ig /haláláig/ "uralkodott".
69 évesen hunyt el.

Kép a Meidzsi császárról. 

Yataro Iwasaki a Yamauchi klán uralkodásának idején született. Ők a Tosa család leszármazottjai voltak.
A felső címer a Yamauchi családé.

Ebből címerből alakult ki az 1873 óta változatlan három rombusz.


Yataro Iwasaki

              VISSZA A MITSUBISHIHEZ

                                                   BIRODALOM SZÜLETIK

Yataro Iwasaki a Mitsubishi alapítója 
1835 január 9-én egy tartományi földműves-rizskereskedő fiaként látta meg a napvilágot Shikoku szigetén, Kochi prefektúrában egy, Aki nevű kisfaluban. (Akkor még Tosa tartomány.)
Az Iwasaki család legendás szamuráj család volt, amely  Yataro Iwasaki születése előtt elvesztette szamuráji címét.
Yataro dédapja a nagy tenmei éhínség idején eladta a címet.
A Tosa klán területén lakó család hűbéri okon mindenben a helyi Tosákhoz tartozó Yamauchi családot szolgálta. Japán ekkor szigorú elzártságban volt a külfölddel szemben.
Évi egy kereskedő hajót engedtek be.
Senki nem érintkezhetett idegenekkel.
Szigorú feudális kasztrendszer volt érvényben.
Aminek az élén a sógunátus vezetője volt.

Édesapja Osakába küldte kereskedelmi iskolába.
A kis Yatarot nagyon jó tanárok vették körül.

Neiho Okamoto-ról külön meg is emlékezett.
Okamoto ösztönözte az Edóban való továbbtanulásra.
 Yataro 19 évesen Edoba (ma Tokyo) ment, a klán egyik tisztségviselőjétől tanulni.
A Tosa tartomány akkori vezetője a reformokkal megbízott Toyo Yoshida vette szárnyai alá. Ajánlásával jutott be az Edoi Egyetem bányászati szakára. Ahol a kor leghíresebb professzora a konfuciánus Zosai Okunomya mentoráltja lett.
Egy évre rá haza utazott mert apja, a falu vezetőjével tettlegességig fajuló vitában megsérült.
Yataro hazatérte után korrupcióval vádolta meg a falu vezetőjét amiért hét hónap börtönre ítélték.
Büntetése letöltése után folytatta tanulmányait.
Innentől a tanulás mellett Okunomiya asszisztenseként dolgozott.
1859-ben a diplomája megszerzésekor szülőfalujáig futott a jó hírrel.
(Ami 65 mérföldet jelent.)
Yoshida nézetei nagy hatással voltak Iwasakira.
Az ifjú Iwasaki csak úgy szívta magába a reformer, újító szellemiséget.
Yoshidával valókapcsolata révén Yataro a Tosa-kormány tisztviselőjeként kapott állást.
Tehetsége és szorgalma révén rövidesen visszaszerezte a család szamuráji státuszát.
Nagy nyitottsága ellenére, mindig a hagyományos japán öltözetet viselte.

1862-ben feleségül vette Kiseko Takashibát akinek neve innentől Kise Iwasaki lett.

1862-ben meggyilkolták Yoshidát, Yataro elveszítette minden kapcsolatát.
Egész addig várnia kellet míg 1864-ben Yoshida unokaöccse státuszt nyert a Klán Nagasaki kereskedelmi irodájába.
Itt aztán Yataro is vezető lett. (3 hónap alatt.)

1864-ben megszületett első gyereke, lánya, Haruji Iwasaki.
1865-ben megszületett második gyereke, fia, Hisaya Iwasaki.
1867 tájékán pedig megszületett harmadik gyereke, lány, Isoji Iwasaki.

A megnyert kereskedelem-vezetői területén hajókat, fegyvereket és lőszert vásárolt a Tosa klán számára. Kámforolajat, japán papírt és sok japán terméket exportált a vásárlások finanszírozására.

A sógunátus 300 éves uralma az 1868-as Meidzsi-restaurációval ért véget. Amellyel egyetemben japán is megnyílt a világ felé.
Osakát Nagasaki váltotta fő kereskedelmi kikötőként és Yataro követte az eseményeket.

Az új kormány (Meidzsi császár.) megtíltja a klánoknak, hogy vállalkozást irányítsanak.
Yataro Tosáék Nagasaki irodájában, állam által megbízott kormányhívatalnok lett. Privatizátor.
Majd nem sokat várt és élt a helyzettel.
Felmondta kormányhívatalnoki állását.
1870-ben a Tosáéktól bérelt három gőzhajóval és államtól igényelt hitellel vállalkozást alapított Tsukumo Shokai (Tsukumo Trading Company) néven.

A fejlődés megindult az új idők "új szeleivel".

Yataro bevonta minden családtagját, akit lehetett és barátait, hogy kifizessék a hitelt és teljes tulajdont szerezzenek az új cégben.

1872-ben már nem volt más tulajdonos ekkor nevet is váltottak Mitsukawa Shokay-ra.
Még 1872-ben elindult az első gőzhajó Shimbashi és Yokohama között.

 
1873 márciusára a cég újra nevet váltott és akkora már Yataro Iwasaki volt a fő tulajdonos.
Az új cég neve Mitsubishi Shokai lett.
Ekkor Yataro hivatalosan is elnökké vált.
Ebben az évben született meg a mára jól ismert három gyémánt embléma.

1873-ban a Mitsubishi Shokai megvásárolta az Okayamai rézbányát, a Yoshioka Cooper Mine nevű céggel egyetemben, ami addig veszteséges volt.
Aminél rövidesen kidolgoztak egy költséghatékony bányászati eljárást.
Gyorsan nyereségessé téve a rézbányászatot, ami nagyon-nagy hasznot hozott. 

A Mitsubishi szállította a Japán csapatokat a Taiwani invázióba.
1873-ban a japánért tett érdemeik elismeréseként a japán állam 30db hajót adományozott a cégnek. 

A reformer gondolkodású Iwasaki nagy híve volt a Mejidzsi kormánynak. Nagy alázattal szolgálta, ahol csak tudta a kormány törekvéseit.

1874-ben újabb névváltozás következett.
Mitsubishi Jokisen Kaisha névre.
Ekkor költöztették a központot Tokióba.

Rövidesen nekik kellett ellátni az állami postaszolgálatot.

1875 tájékán Yataro Iwasaki és unokatestvére megalapították a Mitsubishi Shogyo Gakko-t.  (A Mitsubishi Kereskedelmi Iskolát.)

1875-ben tevékenységükhöz igazították a cégnevet.
Yubin Kisen Mitsubishi Kaisha-ra változtatva.

A Mitsubishi akkorára nőtt, hogy két nemzetközi társaságot is sikerült ki szorítania a Japán-Shanghaji útvonalról.


1877-ben a Mitsubishi szállította az ellátmányt és felszereléseket az utolsó nagy szamuráj lázadás ellen Satsumába. 
Yataro Iwasakit ezért bárói rangra emelték.

1877-re a Mitsubishi a japán tengeri teherszállítás 80%-át bonyolította., 61 gőzhajóval.

1879-ben egy teljesen új céget alapított Yataro Iwasaki.
A Tokio Marine (Tokio Marine Insurance Company)  kikötői biztosítót. Japán első biztosítási társaságát.

1880-ban Iwasaki megalapította a Mitsubishi Bank elődjét a
Mitsubishi Kawaseten-t. (Mitsubishi Pénzváltó Házat.)
Angol nevén Mitsubishi Exchange House-t mint ágazatot, ami addig az ingatlanok kezelésével, vagyongazdálkodással és raktározással foglalkozott. Innentől már pénzváltással is.

1880-ban olyan erőfölénnyel rendelkeztek, hogy konkurens céget hoztak létre ellene.
A Mitsui tőkéjével létrehozott Tokio Fuhasen egy éven belül elhalt.

1881-ben meghalt Okuma gróf, aki a kormányban képviselte a Mitsubishit.
Okuma halálával jelentősen megváltozott erőviszonyok révén már nem a Mitsubishit akarták a kivételezettnek.

1881-es év végén, több konkurens az ipariminisztérium támogatásával létrehozta a Kyodo Unyu hajózási társaságot, ellenpontként.

1881-ben a Mitsubishi megvette a Shojiro Goto tulajdonában levő, erősen veszteséges a Nagaszaki prefektúrában, Takashima szigetén székelő szénbányát.

Ami akkor még teljes egészében veszteséges.

1881-ben Iwasaki újabb biztosító társaságot alapít a Meiji Life Insurance Company-t. Japán első modern életbiztosítóját.

1884-ben megvásárolják az addig bérelt Nagasaki hajógyárat.

A Kyodo Unyu gyors előretörésével öldöklő versengés vette kezdetét.
Senki nem engedett. aminek az lett a vége, hogy együttesen elindultak a csőd felé. Már fizikai atrocitások szintjéig mérgesedő párharc alakult ki.
Aminek a végkifejletét az alapító már nem láthatta meg, mert 1885 február 7-én nyolc hónappal az egyesülés előtt gyomorrákban meghalt.

1885-re a japán hajózás felsőbbrendűségéért folytatott harc holtpontra jutott. Abban az évben a Kyodo Unyu igazgatója Eiichi Shibusawa felkérte a kormányt, hogy vezessenek be monopólium szabályozást a hajózásra.
Ekkor tudták meg, hogy Yataro Iwasaki ellenőrző részesedést szerzett a Kyodo Unyu-ban.
A világ első ellenséges felvásárlása során Iwasaki titokban megvásárolta versenytársa részvényeinek többségét.
Mindkét céget a Nihon Yusen Kaisha-ba, (ma NYK vagy Nippon Yusen Kabushuki Kaisha) vagyis a Japán Hajózási Vállalatba tömörítette, és megtagadta a vezetői szerepet Masudától és Shibusawától.
(Mitsui Takashi Masuda nagy politikai befolyással bíró, volt Kyodo Unyu főtulajdonos.)

A rendkívül impulzív néha indulatos de rengeteg ötlettel előálló, bányászati találmányok sorát megteremtő Yatarót a nála jóval nyugodtabb öccse Yanosuke váltotta.


Yanosuke egy vállalat birodalmat örökölt meg ami méltó ellenfele tudott lenni a több évszázados múltra visszatekintő Mitsui vállalat csoportnak.
Az igazi csoda, amit Yataro Iwasaki létrehozott az 15 év alatt valósult meg!


                                                              A Mitsubishi hajóépítő bázisa 1884-ben.

              Meidzsit Taisó követte 1912től 1926 december 25-éig haláláig. (Személyes neve: Josihito - 47 évet élt.)

Taisó fia, Sóva császár következett 1926-tól 1989 január 7-ig haláláig. (Személyes neve: Hirohito.)
Neki köszönhető a fanatikus császár hit újraélesztése. (Miatta halt meg sok tízezer japán.)
Mindenesetre megengedte. (A szélsőséges nacionalizmus korszaka és az embertelen kínzások időszaka volt "uralkodása" 1945-ig.)
Ő volt, aki viszont több millió japánt mentett meg a Nagaszakiban történt atomrobbantás utáni kapitulációval 1945-ben.

Hirohito császár (középen szemüvegben) beszélget a Mitsubishi-konszern egyik gyárában az alkalmazottakkal háború idején.

                                                                Az egyik mai hajóépítő állomás.



A történelem szálai máig:

A világháború miatt kellene kártérítést fizetnie Japánnak

Kártérítés megfizetésére utasította a dél-koreai legfelsőbb bíróság a Mitsubishi Heavy Industries Ltd. (MHI) japán nehézipari vállalatot 28 dél-koreai számára, akiket a második világháborúban kényszermunkára fogtak a japán erők.

A ZAOL cikke.  (2018.11.29.)

A Reuters brit hírügynökség jelentése szerint dél-koreai törvényszék 23 felperesnek 80 millió von (több mint 20 millió forint) kártérítést ítélt meg, egy másik határozatában pedig 150 millió vont (38 millió forintot) ítélt oda további ötnek, illetve hozzátartozóiknak. A Kyodo japán és a Yonhap koreai hírügynökség tíz felperesről ír, közülük hatnak 80 millió vont, négynek pedig 100-120 millió vont ítélt oda a bíróság.

A legfelsőbb bíróság döntése megismételte múlt havi ítéletét, amelyben a Nippon Steel & Sumitotm Metal Corp. japán fémipari céget utasította kártérítés megfizetésére kényszermunkára fogott dél-koreaiaknak.

Az MHI "nagyon sajnálatosnak" nevezte a bírósági ítéletet, és közölte, hogy válaszát egyezteti a japán kormánnyal.

Kono Taro japán külügyminiszter közleményben reagált, amelyben leszögezte: a bírósági döntés "teljes mértékben elfogadhatatlan". Hangsúlyozta, hogy az ítélet megrengeti Japán és Dél-Korea baráti kapcsolatainak jogi alapját.

Kono sürgette Szöult, hogy tegyen lépéseket a japán cégek tisztességes gazdasági tevékenységének szavatolására, különben Tokió válaszlépésre kényszerülhet, akár nemzetközi bíróságra is viheti az ügyet.

Takeo Akiba japán külügyminiszter-helyettes bekérette Szöul tokiói nagykövetét, hogy kifejezésre juttassa a japán kormány tiltakozását.

A dél-koreai külügyi tárca egy magas rangú tisztviselője közölte: tiszteletben tartják a bíróság döntését, olyan intézkedéseket fognak hozni, amelyek segítenek a kényszermunka áldozatai sebeinek begyógyításában, de ugyanakkor elő is mozdítják a jövőbeni kapcsolatokat Japánnal.

Tokió álláspontja szerint a Koreai félsziget 1910-től 1945-ig tartó japán gyarmatosítása miatti kártérítések ügyét rendezték egy 1965-ös megállapodással, amely kimondta, hogy a vagyoni követelésekkel kapcsolatos kérdéseket véglegesen lezárták.

A legfelsőbb bíróság azonban azzal érvelt, hogy a megállapodás nem tartalmazta a kényszermunka áldozatainak a jogát arra, hogy kártérítést követeljen a japán kormány törvénytelen gyarmatosításával közvetlenül összefüggésbe hozható japán cég által elkövetett emberiesség elleni bűncselekményekért.

Szöul és Tokió között kényes téma a Koreai félsziget japán gyarmatosítása, az egyik visszatérő vita a japánok által prostitúcióra kényszerített nők ügye, akiket "komforthölgyeknek" is neveznek. A japán hódítás idején több ázsiai ország között a mai Koreából, Kínából, a Fülöp-szigetekről és Indonéziából is tömegével hurcoltak el és kényszerítettek prostitúcióra nőket, akikkel a császári katonák kényük-kedvük szerint bántak.

Japán és Dél-Korea három évvel ezelőtt jelentette be, hogy az ügyet véglegesen és visszafordíthatatlanul rendezi. Tokió bocsánatot kért az atrocitásokért, egyben kötelezettséget vállalt arra, hogy 8,9 millió dollárt juttat az áldozatok részére létrehozott alapítványnak.

A szöuli női egyenjogúság és családi ügyek minisztériuma a múlt héten jelentette be, hogy bezárja az alapot.






Vissza a lap tetejére:

© 2023 Mitsubishi Group Fun Page
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el